Jak to mówią ,,Słyszę Jana Kowalskiego, widzę Jana Kowalskiego

       Kowalskiego i znam tylko Jana Kowalskiego,, czyli dlaczego marketing szeptany jest tak ważny.

 

Jan Kowalski jest przykładowym imieniem i nazwiskiem w każdym podręczniku szkolnym, widnieje na każdym wzorze formularza urzędowego a co więcej zdarzają się realnie osoby o takich nazwiskach ale co z tego. Dzięki temu przykładowy Kowalski jest najbardziej znanym nazwiskiem w całym kraju od wielu lat. Marketing szeptany polega mniej więcej na podobnej zasadzie bo jeśli ciągle słyszysz o produkcie X i ciągle czytasz w internecie o produkcie X to najczęściej podejmowaną decyzją o zakupie przez konsumentów jest produkt...właśnie X. Profesjonalne firmy zajmujące się marketingiem szeptanym podejmują się całego szeregu działań jak monitorowanie wpisów na forach, wywoływanie spontanicznej dyskusji w serwisach społecznościowych, dodawanie opini na temat usługi wcielając się w klienta. Często profesjonalni ,,szeptacze.. pracują w dzień i w nocy ponieważ naturalne komentarze przede wszystkim nie pojawiają się od 8 do 16 ale również w godzinach nocnych. Klienci widząc i słysząc produkt X najczęściej decydują się na produkt X co kończy się sukcesem dla firmy w postaci zwiększonych przychodów. Marketing szeptany łatwo zobrazować na zasadzie nowego filmu. Sam fakt, że ,,jakaś,, komedia trafiła do kin nie ma żadnego znaczenia dla rynku bo nikt o danym filmie nie wie, nie słyszał i nie wiadomo czy jest warty obejrzenia. Można powiedzieć, że marketing szeptany jest tym samym co doskonale napisana recenzja filmu, świetnie zareklamowana premiera z odpowiednim wyprzedzeniem i oczywiście mnóstwo naturalnych komentarzy w internecie dający konsumentowi dol zrozumienia ,,tak, tym interesują się wszyscy,,. W efekcie bilety do kina sprzedają się jak ciepłe bułeczki a produkt X jest najbardziej pożądanym na rynku. Działając w reklamie należy cały czas pamiętać, że nie liczy się ilość ale jakość to znaczy, że wystarczy raz na kilka dni odświeżyć temat wypowiedzieć się ale co najważniejsze regularnie. Marketing szeptany ma tak ogromna siłę oddziaływania ponieważ jest wiarygodny i naturalny a dlatego, że opiera się na ludzkich doświadczeniach wzbudza duże zaufanie konsumentów.

 


 

 

                                                       Marketing szeptany- siła plotki

 

O tym, że siła plotki jest najpotężniejszą dźwignią marketingu nie tylko internetowego ale w ogóle przekonał się już nie jeden wielki przedsiębiorca. Dlaczego? Niedoceniona plotka przechodzi prawdziwy rozkwit w obecnych czasach działając jak magnez na klientów a świadomi wyników działań marketingu szeptanego przedsiębiorcy gotowi są płacić profesjonalnym firmom za wypuszczenie przysłowiowej plotki w okręg konsumentów. Marketing szeptany są to najogólniej ujmując wszelkie możliwe działania, które zmierzają do wywołania efektu plotki wśród konsumentów w celu osiągnięcia ciągłych rozmów na temat firmy lub konkretnego produktu czy usługi. Pojęcie jakim jest marketing szeptany jest wciąż niedoceniane, mało znane konsumentom jednak to właśnie profesjonalne firmy zajmujące się szeroko pojętą reklamą stoją za prawdziwym rozgłosem i sukcesem danej marki lub usługi. Od wielu lat czymś co najbardziej przyciąga klientów jest chwytliwa reklama ale czasy się zmieniają a wraz z nimi potrzeby i oczekiwania konsumentów. Każdy kupujący zanim podejmie decyzję chciałby poznać opinię innych na dany temat a co przyciąga najbardziej sceptycznie nastawionego klienta? Znany i lubiany przez otoczenie produkt lub usługa. Celem marketingu szeptanego jest wywołanie dyskusji na temat danej marki lub usługi na forach internetowych w sposób spontaniczny przypominający przysłowiową plotkę. Takie działania mają obecnie zdecydowanie większą siłę oddziaływania na klientów niż jakakolwiek inna reklama. Dzieję się tak dlatego, że widz oglądając np. krem na rozstępy w telewizji tak na prawdę nie wie czy konkretny produkt działa zgodnie z obietnicami producenta czy jest to jedynie naciąganie ludzi na kasę a czytając wpisy na forach, komentarze na facebooku oraz wpisy na Instagramie wszelkie wątpliwości zostają rozwiane. Dzięje sie tak z prostej przyczyny, konsumenci chcą poznać opinie klientów a nie rekomendacje producenta. Wszelkie ruchy marketingowe, które doprowadzają do efektu plotki ogromnie wpływają na rozwój firmy zwiększając znacznie miesięczny obrót. Buzz marketing czyli efekt brzęczenia na wskazany temat poprawia pozytywny wizerunek firmy, poprawia jej wiarygodność w oczach konsumentów oraz nadaje się do promowania dosłownie wszystkiego bez wysiłku firmy. Wszystkim zajmuje się profesjonalna firma. 
 

                                                   Buzz marketing- zakup kontrolowany.

 

O tym czym jest buzz marketing przekonał się już nie jeden przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą ale czy takie działania marketingowe znane są równie dobrze pozostałym konsumentom? Zwykle osoby prywatne prowadzące np. tematycznego bloga, fanpage czy oferujące różne usługi nie wymagające zakładania działalności nie mają pojęcia o czymś takim jak buzz marketing. Dzieje się tak dlatego, że ludzie tkwią w przekonaniu, że usługi reklamowe skierowane są do firm. Okazuje się, że takie założenie jest błędne a tracą na tym potencjalni odbiorcy. 
Jak zatem działa buzz marketing i właściwie kto jest odbiorcą tej usługi? Należy pamiętać, że słowo ,,reklama'' to nie tylko telewizja czy artykuł w gazecie ale przede wszystkim rozgłos na temat marki, produktu bądź usługi. Tak zwana reklama jest bardzo szeroko rozumiana przez profesjonalnie zajmujące się marketingiem szeptanym firmy i obejmuje całą listę z puli możliwych działań dlatego buzz marketing skierowany jest do każdej osoby, której celem jest poszerzenie grona odbiorców. Buzz marketing inaczej nazywany marketingiem szeptanym polega na podejmowaniu wszelkich działań zmierzających do wywołania efektu plotki na dany temat w celu pojawienia się konkretnej usługi bądź produktu czy osoby na ustach jak największej liczby osób. Efektem tych działań jest pozytywny wizerunek firmy w oczach konsumentów oraz pozyskanie nowych klientów bądź odbiorców. Innymi słowy marketing szeptany jest siłą wpływającą znacząco na reakcje konsumentów. Oczywiście firmy inwestują regularnie w reklamę oraz zlecają usługę buzz marketingu profesjonalistom z wielu przyczyn np. puder do twarzy X w ostatnim kwartale odnotował sprzedaż spadkową wtedy dobrze jest podjąć plan B czyli zakup kontrolowany. To jak działa buzz marketing można najprościej wytłumaczyć na przykładzie grona dzieci i kilku różnych czekolad. Rozdajemy czekolady maluchom ale każdy chce mieć taką samą. Wyobraźmy sobie nastolatków czy dorosłych ludzi, którzy czytają powtarzające się wpisy o fajnym produkcie firmy X oraz liczne pozytywne komentarze, recenzje i opinie na ten temat wtedy właśnie nazywa się to zakup kontrolowany oczywiście przez zleceniodawcę tego całego wizerunku bo większość odbiorców chce mieć ten produkt X i mamy sukces. Buzz marketing jest jednym z nowych form reklamy, które budują pozytywny wizerunek firmy ale jest również samonapędzającą się machiną. W marketingu szeptanym należy bardzo dobrze rozumieć konsumentów aby kilkoma naturalnymi ruchami rozpocząć skuteczne promowanie tego czy owego. To czego konkretnie dotyczy zlecenie jest sprawą odrębną buzz marketing to sposób na zakup kontrolowany wywołany u konsumentów na życzenie zlecającego. Wystarczy kilka ruchów wyglądających na anturalne i spontaniczne a konsumenci, do których skierowane są te działania sami zaczynają mówić, pisać i myśleć o osobie lub produkcie reklamowanym udzielając się nie tylko w sieci ale również prywatnie co sprawia, że tak na prawdę odbiorcy sami reklamują daną firmę czy usługę wywołując naturalnie efekt plotki. Zasada buzz marketingu w dużym skrócie wygląda tak: najpierw jest produkt potem buzz marketing czyli rozgłos a potem zakup kontrolowany czyli sukces. Buzz marketing - zawsze i wszędzie kontrolujemy twoje decyzje.

Estyma-Promo Elżbieta Muciek-Barbara

Chmielna 7
86-005  Białe Błota
tel. 516409250